Page 2

Kiwa_Magazine_maart_2015

Paul Hesselink CO LMNU In dit nummer PAGina 7 op de cover Wat kost kwaliteit? Nieuwe norm Voor montage zonnepanelen Een medewerker van ABS Autoherstel in Aalsmeer poetst nog even een vlekje weg vlak voor de klant zijn herstelde auto op komt halen. Lees meer op pagina 4 tot en met 6. Net als velen van u zie ik een toenemende bezorgdheid over de kwaliteit van maatschappelijke voorzieningen. De kwaliteit van de gezondheidszorg bijvoorbeeld: we vinden het onaanvaardbaar dat hulpbehoevende ouderen maar één keer per week onder de douche worden gezet. De kwaliteit van het onderwijs: grote schoolklassen met zwakke leerkrachten zijn eigenlijk ‘not done’. Het niveau van gemeentelijke voorzieningen: alweer een lokaal cultureel centrum dicht. Bezuinigingen zijn veelal de oorzaak: er lijken domweg niet genoeg financiële middelen beschikbaar om zaken zó te regelen dat ze kwalitatief goed op poten staan. Of worden die middelen soms niet efficiënt aangewend voor het doel dat ze dienen? Kennelijk hebben we met elkaar een beeld van wat kwalitatief goed is, of in ieder geval van wat het níét is. En we weten ook best dat je, als je kwaliteit wilt, aandacht en geld moet steken in wat je levert én je bedrijf goed moet organiseren. Voor veel bedrijven en organisaties is en blijft dat speerpunt. En terecht. Tegelijk is kwaliteit in steeds meer gevallen meet- en toetsbaar. Er bestaat een meetlat waarlangs je jouw product, dienst of zelfs je hele organisatie kunt leggen en afleest hoe het met de kwaliteit is gesteld – in allerlei verschillende opzichten: middelen, mensen, kennis, efficiency, noem maar op. Én er zijn onafhankelijke ‘derde partijen’ die de kwaliteit van wat jij maakt of doet, bevestigen. Die hún reputatie verbinden aan de jouwe. Ja, dat kost aandacht en geld. Eerst nadenken en organiseren om (automatisch) op een bepaald kwaliteitsniveau te komen en daarna om er te blijven of een treetje hoger te klimmen. En ook die ‘derde partij’ – u had Kiwa natuurlijk allang herkend – vraagt een bijdrage voor onafhankelijke toetsing en toezicht. Maar het levert nog veel meer op. Want door aandacht en geld op de juiste manier in te zetten, worden verbeterpunten en de effectiviteit van investeringen in kwaliteit vanzelf zichtbaar. En dan kunnen afnemers er op blijven vertrouwen dat uw producten en diensten voldoen aan alle eisen. Gevolg: ze komen bij u terug en geven de boodschap door. Want kwaliteit herkennen we allemaal. Niet duur, maar duurzaam. Paul Hesselink 2


Kiwa_Magazine_maart_2015
To see the actual publication please follow the link above